אל תפספסו – 15 טיפים לכתיבת תוכן מצוין

החלטתם/ן לכתוב לעצמכם/ן? או אולי להפוך לכותבי/ות תוכן מקצועיים/ות? לאורך השנים למדתי המון על כתיבת תוכן וכאן אספתי 15 טיפים מצוינים שיעזרו גם לכם/ן לכתוב תוכן מצוין. אז בואו נקצר את ההקדמה ופשוט נצא לדרך:

 

אגב, אולי שמת לב, באתר קיים תוסף "עבריתה". לחץ/ה על הכפתור בצד שמאל ובחר/י את המגזר המועדף עלי(י)ך לקריאה.

 

1.  תכתבו והרבה

 

לכתוב תוכן

 

טוב, אי אפשר להשתפר בכתיבת תוכן בלי לכתוב. אתם/ן רוצים/ות להפוך לכותבי/ות תוכן או לכתוב לעצמכם/ן את האתר? אתם/ן צריכים/ות לעבוד בזה. יכול להיות שהתוכן הראשון שלכם/ן לא יהיה מרשים, אל תתנו לזה להרתיע אתכם/ן. תמשיכו לכתוב. גם אם לא תקבלו משוב מהסביבה, אתם/ן לבד תגלו מהר מאד שהשתפרתם.

כתבו הרבה, על נושאים שמעניינים אתכם/ן. נסו לכתוב תוכן קצר, תוכן ארוך, טיפים, לענות על שאלות, להעביר ביקורות ובקיצור, צאו לדרך. אגב, אם יש לכם/ן חשש מפרסום תוכן שהוא לא מושלם, אין כל סיבה לדאוג, אנשים ידעו להעריך גם את הדרך שעשיתם/ן.

 

2.  תקראו והרבה

 

לקרוא תוכן

 

כותבים/ות הרבה? זה לא מספיק. חשוב גם לקרוא הרבה. קריאה משפרת את יכולות הכתיבה, מעשירה את אוצר המילים והיא גם מפתחת את "חוש הביקורת". נסו לקרוא תכנים שמעניינים/ות אתכם/ן לצד קריאת ספרים שפשוט יוספו עושר לחייכם. 

 

בקריאת תוכן אינטרנטי, נסו לבדוק מה עובד לדעתכם/ן ומה לא? איך אתם/ן הייתם/ן כותבים/ות את זה טוב יותר? היו ביקורתיים/ות אך לא לשם ביקורת אלא לצורך שיפור ואם אתם/ן ממש רוצים/ות לשפר את היכולות שלכם/ן, קחו פסקה שמישהו/י כתב/ה וכתבו אותה מחדש. כמובן, לצורך תרגול בלבד.

 

3.  תעשו מחקר מקדים

 

מחקר מקדים

 

רגע לפני שאתם מתחילים/ות לכתוב, זה הזמן למחקר מקדים. אתם/ן לא כותבים/ות לעצמכם/ן ואם חשוב לכם/ן להגיע לקהל זר, תרצו לגעת בו. כנסו לאתרים ולרשתות החברתיות, בדקו אילו נושאים כבר "כוסו" בתחום ונסו לגלות מה מעניין את הקוראים/ות שלכם/ן. 

 

כנסו לפורומים, לאתרי שאלות ובחנו מה אנשים שואלים? אילו תשובות הם/ן מחפשים/ות? שימו לעצמכם/ן נקודות בצד שעליהן תרצו לכתוב. אם אתם רוצים לכתוב מאמרי קידום, דאגו לערוך גם מחקר מילות מפתח, אך זכרו שהוא לעולם לא יחליף כתיבה טובה.

 

4.  אל תסתפקו במועט

 

הרבה תוכן

 

העולם שלנו מהיר, לאנשים אין זמן ועדיין, כשזה נוגע לכתיבת תוכן מצוין, אין שום סיבה לצמצם את כמות התוכן. אם יש לכם/ן עוד עצות, מצאתם/ן עוד שאלות שאנשים שואלים ואם אתם/ן פשוט מרגישים שיש לכם/ן מה להגיד, אל תעצרו את עצמכם/ן.

 

תמיד תכוונו לכתוב מצוין ולתת לגולשים/ות ערך. אם אפשר לתת עוד דוגמאות בלי להלאות את התוכן, רצוי לעשות זאת. אגב, יש שיאמרו שפניו של גוגל להעדפת תכנים ארוכים. כמובן, זה לא אומר שכדאי למרוח, אבל בשביל זה יש עוד סעיף 😉

 

5.  אל תגזימו שלא לצורך

 

יותר מדי תוכן

 

אומרים שבשנת 2021 פניו של גוגל הוא לתוכן יותר איכותי ויותר ארוך. ישנן גם תיאוריות המדברות על אלפי מילים לכל פוסט, אבל עם כל הכבוד לגוגל, כשאין על מה לכתוב, עדיף פשוט לא לכתוב. שמתם/ן לב? קצר ולעניין.

 

6.  תשאלו שאלות

 

שאלות על תוכן

 

תנסו לשאול שאלות על התחום שאתם/ן כותבים/ות עליו. אם אתם/ן כותבי/ות תוכן תעמיקו בנושא ואם אתם/ן כותבים/ות לעצמכם/ן תחפשו את השאלות שמעניינות את הקהל שלכם/ן. ככותבים/ות, אתם/ן רוצים/ות לשוחח עם מומחים/ות בתחום או פשוט – הלקוחות שלכם/ן.

 

ככל שתשאלו יותר שאלות על התחום ככה תדעו מה לכתוב. נסו להיות עם אצבע על הדופק, לדעת מה קורה בעולם עליו אתם/ן כותבים/ות. "גוגל אלרט" יכול לעזור לכם/ן. זהו כלי חינמי של גוגל שישמח לשלוח אליכם/ן למייל התראות ברגע שעולה תוכן על התחום שהגדרתם/ן. כלי נוסף הוא "גוגל טרנד" שיספר לכם/ן על טרנדים בעולם התוכן עליו אתם/ן כותבים/ות. 

 

7.  תדברו עם הלקוחות

 

לדבר עם לקוחות

 

בהמשך לסעיף הקודם, תדברו עם הלקוחות שלכם/ן. זה נחמד לעשות מחקר בגוגל, בפורומים וברשתות החברתיות, אבל בסופו של דבר לקוחות הקצה יודעים/ות הרבה יותר מכפי שנדמה לנו. אם יש לכם/ן אפשרות, שוחחו עם הלקוחות כדי לגלות מה הם רוצים/ות לקרוא.

 

אתם/ן לא חייבים/ות להתקשר אל לקוחות הקצה, אבל תוכלו להעלות שאלות בפורומים ובקבוצות פייסבוק רלוונטיות. שאלו "מה הייתם/ן רוצים/ות לקרוא"? או "איזה מדריך חסר לכם/ן?" ועוד. נסו להיות ספציפיים עם השאלות שלכם/ן ולא להשאיר ללקוחות את כל העבודה. 

 

8.  תוסיפו ערך יותר מאחרים

 

ערך לתוכן

 

נכון שיש מקום לכולם/ן ועדיין, אתם/ן רוצים לכתוב תוכן יותר טוב מאחרים. זה לא משנה אם אתם/ן כותבים תוכן באנגלית, בעברית או בכל שפה אחרת, אתם/ן חייבים/ות לתת ערך. המלצה חמה היא לכתוב את ה"היי לייט" של התוכן עוד לפני שתתחילו את הכתיבה.

 

ציינו לעצמכם/ן בצד (אפשר אפילו במחברת) מה יהיה הרגע בו הגולשים/ות יגידו: למדתי משהו חדש. אתם/ן יכולים/ות לבדוק מה אחרים/ות כבר כתבו, אבל לא כדי להעתיק (סליחה, לשכתב) אלא כדי לבדוק מה חסר ברשת, מה אתם יכולים לתת לקהל שאחרים/ות עוד לא נתנו. תהיו טובים יותר ותמיד תחשבו על הגולש/ת שהקדיש מהזמן שלו/ה במיוחד עבור התוכן שכתבתם.

 

9.  תחלקו טיפים

 

טיפים לתוכן

 

אל תשמרו את הטיפים לעצמכם/ן. היו נדיבים/ות וחלקו אותם עם הקהל. אתם/ן מרגישים/ות שעליתם/ן על פטנט מיוחד שאף אחד/ת לא יודע/ת? לא חובה לשתף אותו, אבל אתם/ן לא צריכים/ות לשמור את כל המידע לעצמכם/ן (אחרת למה אתם/ן כותבים/ות תוכן?).

 

אחד התכנים שהגולשים/ות מאד אוהבים/ות לקרוא הוא טיפים. קל לקרוא אותם, החלוקה של התוכן נוחה מאד ואפשר לקחת מהם משהו הלאה ולהשתמש בו. הרבו לתת מעצמכם/ן עוד טיפים ועוד מידע שימושי, הנתינה תחזור אליכם/ן בהמשך הדרך.

 

10.  תכתבו תוכן נעים לקריאה

 

תוכן נעים לקריאה

 

השקעתם/ן, ערכתם/ן מחקר וישבתם/ן לכתוב. עכשיו אתם/ן רוצים/ות שהתוכן שכתבתם/ן יתאים לקריאה מכל מכשיר ובכלל, שיהיה נעים להסתכל עליו. חלקו את התוכן לפסקאות קצרות, הוסיפו כותרות ביניים ושלבו תמונות בין לבין.

 

הקוראים/ות שלכם/ן ישמחו מאד לקבל ערך, אך אם הם/ן נתקלים/ות באתר (או בדף) שלכם/ן בפעם הראשונה, לא בטוח שתהיה להם/ן סבלנות לקרוא תוכן ש"לא נראה טוב". השקיעו במה שיש בתוך הקנקן אבל גם במראה שלו. רוצים/ות להעמיק? קראו עוד על: הגרפיקה של התוכן.

 

11.  תשתמשו במילים של הלקוחות

 

מילים של הלקוחות

 

הקוראים/ות לא מכירים/ות אתכם/ן (כנראה) ואתם רוצים/ות ליצור חיבור מידי. עשו חיפוש על עולם התוכן, בחנו באילו מילים מיוחדות הקהל שלכם/ן משתמש והכניסו אותן ללקסיקון. אפשר לראות הבדל בין לקוחות צעירים למבוגרים אך גם לראות שישנן נישות מסוימות בהן נעשה שימוש במילים ספציפיות.

 

זכרו שאתם/ן כותבי/ות לקהל שלכם/ן. לא כולם/ן יקראו את מה שכתבתם/ן ואתם/ן לא צריכים/ות את כולם/ן אלא אנשים מאד מסוימים ולהם/ן ואם יש להם/ן שפה ייחודית, תרצו להשתמש בה. זה נכון לשימוש בסלנג ונכון בוודאי גם למונחים מקצועיים.

 

12.  תהיו מיוחדים/ות

 

תוכן מיוחד

 

כתבו תוכן שמייצג אתכם/ן. זה לא משנה אם פתחתם/ן עכשיו בקריירה של כתיבת תוכן או אם אתם/ן כותבים/ות לעצמכם/ן. יש בכם/ן משהו מיוחד וככל שתיצרו את הסגנון הייחודי הזה כך יותר אנשים ימשכו אליכם/ן. אל תתאמצו להיות מי שאתם/ן לא, כי זה נראה לכם/ן מגניב. 

 

אתם/ן יכולים/ות להיות הכי רציניים/ות בעולם או להיות מצחיקים/ות. מה שמשנה הוא שתהיו אותנטיים ותמשיכו להיות מי שאתם/ן. אגב, יכול להיות שלאורך הכתיבה תשתנו ותתפתחו, אל תחששו מכך, הלקוחות יאהבו אתכם/ן עוד יותר כל עוד התוכן שלכם/ן מיוחד ממש כמוכם/ן.

 

13.  תכתבו לקהל שלכם/ן

 

קהל

 

יוצאי הדופן הם בלוגי המסע, בהם אנחנו יכולים/ות לחלוק את החיים שלנו "כפי שהם". אם אתם מעוניינים/ות לקדם את העסק שלכם/ן, אתם רוצים/ות לכתוב לקהל ועליו. שימו לב לכך בכל הדפים שמופיעים באתר ובדפים החברתיים שלכם/ן.

 

כתבו על הלקוחות, פנו אליהם/ן, פתרו להם/ן דילמות וכאבים. אף אחד/ת לא באמת רוצה לקרוא עליכם/ן ואתם/ן צריכים ליישם את הסעיף הזה בכל תוכן שתכתבו.

 

14.  כתבו לאדם אחד

 

לכתוב לאדם

 

רובנו חושבים/ות על הקהל הגדול שיגיע לקרוא את הבלוג באתר או שיעקוב אחרינו ברשת החברתית. חשיבה זו עלולה להוביל אותנו לכתוב בצורה מרוחקת ולנסות לקלוע לטעם של כולם/ן. במקום, כשאנחנו כותבים/ות עלינו לחשוב על האדם האחד שיקרא אותנו.

 

חשבו מה מעניין את מי שאתם/ן כותבים/ות לו/ה? מה הכי מציק לו/ה? מה חשוב לו/ה לשמוע? נסו לדמיין את מי שיקרא או תקרא את התוכן ותשאלו את עצמכם/ן האם מדובר בקורא/ת צעיר/ה או מבוגר/ה, האם כואב לו/ה כרגע או שרק מעניין אותו/ה להעשיר את הידע? פנו לאיש/ה אחד/ת בלבד.

 

15.  תקראו בקול רם

 

לקרוא בקול רם

 

זהו. סיימתם/ן לכתוב? עכשיו הגיע הזמן לפרסם. רגע לפני… עצרו. קראו את מה שכתבתם/ן, בדקו שאין טעויות, שלא שכחתם/ן שום דבר. חשוב לקראו את התוכן בקול רם לפני הפרסום (אם כי תוכלו לתקן כל דבר בהמשך הדרך). 

 

אם יש לכם/ן את האפשרות, העבירו את התוכן לאדם שלישי, שיבדוק שיש היגיון בדברים, שלא "נפלו" אותיות בין לבין ושהתוכן קריא וברור. עכשיו תפרסמו תוכן מצוין.

 

שאלות ותשובות

 

תוכן איכותי הוא בראש ובראשונה תוכן שחושב על הלקוח. הוא מעניק ערך, כתוב בצורה ברורה וחשוב לא פחות, נוחה לקריאה. גם אם התוכן כולל מילות מפתח וגם אם הוא מיועד לקדם את האתר, הוא ייכתב קודם כל כדי להעניק לגולשים ולגולשות חוויה.

כן ולא. כל כתיבת תוכן צריכה להיות איכותית ובעלת ערך. בהתאם לנישה, לעסק ולערכים שלו אפשר להחליט על סגנון הכתיבה. לפעמים חברות יבקשו לשמור על רצינות ולפעמים הן דווקא ישמחו לשלב הומור. גודל החברה או העסק לא ישפיעו על הכתיבה אלא האופי והמסר שהם מבקשים להעביר.

 

טיפים לכתיבת תוכן

 

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן