גוגל מסבירה: כך מנוע החיפוש מעבד שאילתות ומדרג תוכן

בשיחה שבוצעה תיאר גארי איליס (Gary Illyes) מגוגל את התהליך שמנוע החיפוש משתמש בו כדי להבין את שאילתות החיפוש ואת הגורמים המעורבים בבחירת התוכן שיוצג לגולשים.

בסרטון הנושא את השם How Search Works נתן איליס מבט פנימי על האופן בו שאילתות החיפוש מעובדות. במצגת ניתן לראות את מתווה תהליך הדירוג אשר מהותי לכל פעולת SEO.

איך גוגל מעבד מידע

מטרת הדירוג

איליס התחיל את המצגת תוך הדגשה כי המטרה של מנוע החיפוש היא לספק את התוצאות האיכותיות ביותר, האמינות והרלוונטיות עבור הגולשים/ות.

בהמשך הוא חידד את המשמעות של הרלוונטיות תוך הדגשה כי מדובר על רלוונטיות למשתמש/ת. כלומר, אנחנו יכולים/ות לראות שמדובר מעבר לסמנטיקה בלבד. רלוונטיות למשתמש/ת יכולה להיות בהתאמה אישית שמתבטאת בחיפושים קודמים, אקטואליה ומיקום גיאוגרפי.

המונח ״אקטואלי״ מתייחס גם לעניין של מגמות ובעוד שאנשי קידום רבים יכולים להתמקד במשמעות הסמנטית של המילים עליהם לשנות גישה ולהתייחס לקהל, למשתמש/ת הקצה. כאן המושג ״רלוונטיות״ יכול להקיף גורמים רבים ברמה האישית.

 

ניתוח שאילתות החיפוש

איליס נגע באופן בו מנוע החיפוש של גוגל מדרג את דפי האינטרנט השונים ואת התוכן שבהם. כאן הוא ציין כי פירוש שאילתת החיפוש מתחיל בהרחבת השאילתה והבנה מה הייתה כוונת הגולש/ת. מנוע החיפוש מסיר מהשאילתה מילים ועיצורים.

אנחנו יכולים/ות לחשוש שאותיות כמו ״ו״, ״ב״, ״ה״ ונוספות יכולות להיות בעיתיות בתוכן אך כשאלו מופיעות במנוע החיפוש אחד הדברים שמנוע החיפוש עושה הוא להסיר אותן. מה שאיליס התכוון להגיד הוא שמנוע החיפוש מסיר מהשאילתות את כל מה שלא שימושי לגולשים/ות.

באופן כללי יש סיבה מעשית להסרת אותם עיצורים כשפעולה זו מפחיתה את העומס על מסד הנתונים ומשפרת את זמן עיבוד הבקשה. איליס ציין כי ביטויים מסוימים צריכים את העיצורים והם חלק בלתי נפרד מהמשמעות ובהתאם לכך יפעל מנוע החיפוש.

 

הרחבת השאילתה

זהו החלק בו שאילתת חיפוש משתלבת עם שאילתות דומות אחרות. למשל, הביטוי ״סוכנות רכב״ יכול להיות זהה לביטוי ״סוכנויות רכבים״ ואז יכול להיות שדף האינטרנט ידורג עבור שני הביטויים גם אם הביטוי עצמו בכלל לא הופיע בעמוד. לאחר שהשאילתה מובנת למנוע החיפוש היא נשלחת לאינדקס לצורך דירוג.

 

דירוג

לדברי איליס ישנה כמות גדולה של דפי אינטרנט שיכולים להיות תואמים לשאילתה ושנשלחים לאינדקס לצורך דירוג. בתהליך הדירוג ייכנסו השיקולים הבאים:

  • רלוונטיות למשתמש/ת הנקבעת על ידי מאות גורמים שונים
  • תוכן דף האינטרנט
  • מיקום המשתמש/ת, שפה וסוג המכשיר
  • איכות דף האינטרנט והאתר
  • איכות = ייחודיות התוכן
  • חשיבות יחסית של העמוד באינטרנט

 

רלוונטיות למשתמש/ת

בסרטון נגע איליס בחשיבות של דירוג עמוד האינטרנט בהקשר של רלוונטיות לתוצאות שהמשתמש/ת מצפה להן. נשמע שזו יכולה להיות אמירה פשוטה אך למעשה יש לה משמכות רבה. איליס ציין שוב כי אנשי קידום אתרים רבים מתמקדים ברלוונטיות הסמנטית של השאילתה אבל החלק של הרלוונטיות למשתמש/ת הוא חשוב לא פחות.

זאת כיוון שלשאילתות החיפוש יש משמעויות והקשרים מרובים שיכולים לחרוב מהרלוונטיות הסמנטית בלבד. בתוך כך הוא ציין את הנקודות שיכולות להיות רלוונטיות כשהוא שוב הדגיש את החשיבות של התוכן האמיתי בתוך הדף. הרלוונטיות מורכבת הרבה יותר מטקסט עוגן, היא דורשת הבנה של כוונת המשתמש.

 

איכות דפי האינטרנט והאתר

איליס בחר להדגיש את הייחודיות של התוכן כגורם המצביע על איכות וחשיבות האתר. לא מעט אנשי קידום אתרים מפרשים את המילה ״ייחוד״ במובן המילולי בלבד ומתייחסים בעיקר לשכפול התוכן. בפועל לייחודיות יש משמעות במובן של משהו שאינו דומה לשום דבר אחר.

אנשי (ונשות) קידום אתרים יכולים לפרט את הדברים שהם עושים כדי ליצור תוכן בדירוג גבוה כשהדבר כולל גם ניתוח מתחרים. לא פעם מתוך הניתוח המקדמים/ות יוצרים תוכן דומה למה שכבר נמצא בתוצאות החיפוש מתוך מחשבה כי ״אם זה מה שגוגל מדרג אז בוא ניתן לו עוד מזה״.

התוכן המתקבל הוא לא פעם ההפך הגמור לתוכן ייחודי ועל פי איליס זה ממש לא מה שגוגל מחפש. התוצאה עלולה להיות תכנים אשר לא ״מתגלים״ בקונסולת החיפוש. ייחודיות היא משהו שכל בעלי/ות האתרים צריכים/ות לחשוב עליו לעומק.

מנוע החיפוש של גוגל מציג תוכן על פי קריטריונים מגוונים והתוצאה תלויית שאילתה כשכל שאילתה יכולה להפעיל קריטריונים שונים. על פי איליס ״בהתאם לשאילתה של המשתמש/ת תכונות החיפוש עשויות להשתנות״.

לצפייה בסרטון של גארי איליס:

 

רוצים/ות לוודא שהתוכן שלכם/ן מקורי, איכותי ולהתקדם? זה הזמן ליצור קשר ופשוט לקבוע פגישה ביומן הפגישות 😊 נתראה, מיטל

 

רוצים/ות לשמוע עוד על עולם הדיגיטל? שנלווה אתכם/ן בכתיבת תוכן באנגלית, קופיירייטינג, קמפיינים ברשתות החברתיות וקידום? זה הזמן ללחוץ על ה + שבצד, לשלוח הודעה או לקבוע פגישה ונתקדם 😊

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן