כבר לא חשוב: גוגל מאשרת שקישורים לא חשובים לקידום אתרים

במשך למעלה מעשר שנים בעולם התוכן נתקלתי במקדמים/ות רבים/ות. כמעט כל מקדם אתרים (ומקדמת) טענו כי השיטה שלהם/ן לקידום היא השיטה היחידה שעובדת. כמעט כולם/ן שמו דגש על מילות מפתח וקישורים. עכשיו, Gary Illys (גריי איליס) מגוגל טוען כי הקישורים הרבה פחות חשובים מכפי שהם היו בכל זמן אחר בעולם ה-SEO.

בכנס שהתקיים לאחרונה אמר איליס כי גוגל זקוקה למעט מאד קישורים על מנת להחליט מה דעתה על האתר. אמרה זו מתווספת לעדויות רבות שמצביעות על כל שהגיע הזמן להתמקד בדברים אחרים. אגב, איליס אישר את הדברים שוב בציוץ ב-X.

קשורי גוגל

קישורים לצורך קידום אתרים

הקישורים החלו את דרכם בסוף שנות ה-90 מתוך מטרה להצביע למנועי החיפוש על אתרים בעלי סמכות. אנחנו יכולים/ות לדמות אותם לשמועות שהולכות ברחוב. אם מישהו/י אחד/ת אומר/ת שדוכן הפלאפל ברחוב הרצל הוא הטוב ביותר, זה בסדר ויכול להיות שווה ערך לקישור אחד, אבל כשכולם/ן אומרים/ות שזה דוכן הפלאפל הטוב ביותר… אז זהו סימן לכך שיש אמת בדברים והדבר דומה לקישורים רבים.

עם זאת לאחר זמן קצר מצאה גוגל כי ניתן להשתמש בטקסט עוגן כדי לספק אותות סמנטיים לדף האינטרנט. במחקר שעשה Jon M. Kleinberg בשנת 1998 נמצא כי ישנם ״יותר מדי״ דפי אינטרנט וכי אין דרך אובייקטיבית לסנן את התוצאות האיכותיות. במחקר עלה כי קישורים יכולים לשמש כמסנן אובייקטיבי המצביע על סמכותיות האתר.

בעקבות המחקר כתב קליינברג כי כדי לספק שיטות חיפוש יעילות צריך לבצע סינון מתוך אוסף עצום של דפים רלוונטיים ורק קבוצה קטנה של דפים יחשבו לסמכותיים.

מאמר זה היה אחד המשמעותיים בזמנו והוא הניע רבים/ות להשתמש בקישורים במטרה להעלות את מדד הסמכותיות של האתר. המאמר חשוב לא רק במובן שהוא הוביל למחקרים נוספים בנוגע לשימוש בקישורים לצורך מדידת סמכותיות ומדד רלוונטיות האתר.

 

חזרה לשנת 2024

בכנס שנערך לאחרונה בבולגריה איליס ציין כי גוגל לא באמת צריכה כל כך הרבה קישורים כדי להבין מה הרלוונטיות של האתר. הוא ציין כי עם השנים גוגל רואה בקישורים הרבה פחות חשיבות מכפי שהיא ראתה בעבר.

פטריק סטוקס צייץ בעקבות כך: ״אנחנו צריכים מעט מאד קישורים כדי לדרג דפים… במהלך השנים הפכנו את הקישורים לפחות חשובים״

איליס אישר את ההצהרה כשצייץ: ״לא הייתי צריך להגיד את זה… בהחלט לא הייתי צריך להגיד את זה״

הסיבה לכך שהקישורים פחות חשובים היא האופן בו גוגל משתמשת בהם. בתחילת דרכה היא השתמשה בקישורים כדי לוודא כי האתר הוא לא ״ספאמי״ והיפר-קישורים שימשו בעיקר כדרך לשלוח תנועה מאתר אחד לאתר אחר.

סביב השנים 2005-2004 גוגל השתמשה בניתוח סטטיסטי כדי לזהות קישורים שעברו מניפולציות. בסביבות 2004 קישורים מכוונים בכותרות התחתונות והעליונות של האתר הפסיקו להעביר ערך כטקסט עוגן. בשנת 2006 קישורים שהכילו את המילה ״פרסום״ הפסיקו להיות בעלי ערך ובשנת 2012 יצאה גוגל עם אלגוריתם Penguin שפגע באתרים רבים ששימשו כאתרי קישורים.

חשיבות הקישורים השתנתה עם השנים ובשנת 2019 גוגל החליטה להשתמש ב- nofollowבאופן סלקטיבי. בשנת 2023 ציינה גוגל כי הקישורים לא נמצאים אפילו בשלושת הגורמים המובילים במדידת הדירוג של האתר. במרץ 2024 במקביל לעדכון הליבה של גוגל היא עדכנה גם את מדיניות הספאם בה היא הפחיתה עוד יותר בחשיבות הקישורים שנעשים למטרות הדירוג.

אגב, בתחילת החודש גם ג׳ון מולר מגוגל אמר כי ״ישנן פעילויות SEO חשובות יותר שיש לעסוק בהן.״ הוא הסביר את דבריו ואמר כי התמקדות בקישורים תגרום לבזבוז זמן על דברים שלא הופכים את האתר לטוב יותר וציין כי גוגל זקוקה למעט מאד קישורים כדי לקבוע את דירוג האתר.

ככל הנראה, הסיבות לכך שגוגל כבר לא זקוקה לקישורים רבים קשורה להתפתחות האלגוריתם ולהתפתחות הבינה המלאכותית. גוגל הטמיעה את ה- nofollow באלגוריתם שלה ובכך הפחיתה את החשיבות שלהם מבחינת קידום האתר.

 

רוצים/ות לוודא שהתוכן שלכם/ן מקורי, איכותי ולהתקדם? זה הזמן ליצור קשר ופשוט לקבוע פגישה ביומן הפגישות 😊 נתראה, מיטל

 

רוצים/ות לשמוע עוד על עולם הדיגיטל? שנלווה אתכם/ן בכתיבת תוכן באנגלית, קופיירייטינג, קמפיינים ברשתות החברתיות וקידום? זה הזמן ללחוץ על ה + שבצד, לשלוח הודעה או לקבוע פגישה ונתקדם 😊

 

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן