21 דברים שלמדתי על כתיבת תוכן לאתרים לאורך השנים

כותבים/ות ולומדים/ות. קבלו את רשימת 21 הדברים שלמדתי על כתיבת תוכן לאתרים במשך (כמעט) עשר שנות ניסיון.

1.     כותבים/ות יותר – מצליחים/ות יותר

טוב, אולי תגידו שזו לא חוכמה ועדיין אני אכתוב שככל שכותבים/ות יותר ככה מצליחים/ות יותר. כשאני אומרת "יותר כתיבה" אני מתכוונת לניסיון שנצבר עם הזמן, לכתיבה בתחומים מסוימים ולכתיבה של תוכן יחיד. לפעמים כדי ליצור תוכן "קצר" נדרש הרבה מאד זמן. יש צורך בסבלנות, נחישות ולהמשיך לבצע את העבודה, כל הזמן.

 

2.     כתיבת תוכן חייבת לפנות לגולש/ת

לא מפתיע, אבל כתיבת תוכן לאתרים לא נעשית לעצמנו. אם אנחנו רוצים/ות שיקראו אותנו, אנחנו צריכים/ות לחשוב על הגולשים. איך נוכל לדעת שאנחנו מעניינים/ות מישהו? נחפש שאלות שעולות בפורומים, נאסוף שאלות שלקוחות שואלים/ות אותנו וגם נבחן על מה אחרים/ות כתבו ברשת. בנוסף לכל אלה מומלץ גם להיות עם אצבע על הדופק ולבדוק מה חדש (בחדשות). נושאים חדשותיים הם גם רלוונטיים וגם מעניינים.

 

3.     כתיבת תוכן לאתרים יכולה להיות סופר מעניינת

שלא כמו מאמרי SEO קלאסיים, כתיבת לאתרים יכולה להיות סופר מעניינת. כל עוד אנחנו חושבים/ות על הגולש/ת ולא רק על גוגל, נוכל לעניין. ישנן המון דרכים ליצור עניין, מבחירת נושאים פיקנטיים ועד כתיבה שהיא יותר זורמת, מהנה ומותאמת לעולם המהיר שלנו.

איך נוכל לדעת שאנחנו מעניינים מישהו

4.     כל תוכן חייב לספק ערך לגולש/ת

סעיף זה קצת ממשיך את הסעיפים הקודמים. בסופו של דבר, תוכן חייב לתת ערך. זה יכול להיות טיפ מעולה, רגע מבדר, מענה על שאלה. אם הגולש/ת סיימו את הקריאה ואמרו לעצמם/ן "זה היה שווה את הזמן שהשקעתי", זה סימן שעשינו עבודה טובה.

 

5.     כדאי לקרוא את התוכן בקול רם

רגע סיום הכתיבה הוא רגע מהנה. נלקחת נשימה ואפשר לסמן V על המשימה שהצבנו לעצמנו, אבל… בסיום נשאר עוד משהו והוא בדיקה עצמית. אנחנו לא רוצים/ות להגיש או לפרסם תוכן שכולל טעויות, שהאותיות בו התחלפו ושהמילים (בטעות כמובן) חוזרות על עצמן. קריאה בקול רם עוזרת לנו לעלות על טעויות.

 

6.     תבניות כתיבה זה סבבה

מצד אחד הגולשים/ות מצפים/ות להרבה יותר. מצד שני, התוכן צריך להיות קריא, נינוח ולרוב נרצה להעניק חוויה. לכן, תבניות כתיבה שמתרכזות בנושאים כמו רשימות, מדריכים והשוואות, יכולים להוביל לתוצאות מעולות של תוכן משובח ובעיקר מעניין.

קריאה בקול רם

7.     יש חשיבות לאורך

הדיונים על אורך התוכן מעניינים מאד מקדמי אתרים ולא רק. האם אפשר לקדם אתר עם תוכן מצומצם? כן. האם זה אומר שאין משמעות לאורך? לא. אז האם תוכן צריך להיות ארוך או קצר? התשובה היא "תלוי". התוכן צריך להעניק ערך. אם אפשר לספק את הערך ב-300 מילים, מעולה, אבל אם נדרשים 3000 מילים כדי באמת לתת ערך, לתוכן הקצר לא יהיה משמעות. אגב, יכול להיות שהאתר באמת יתקדם בגוגל אך הגולשים/ות פחות יעריכו את הכתוב בו.

 

8.     אפשר להרחיב את חיפוש המידע

אין שום סיבה להישאר בגבולות גוגל כשאנחנו מחפשים/ות מידע. כדי להצליח לכתוב טוב עלינו לצאת ולחפש תשובות במחוזות נוספים. אחד המחוזות הוא אנשי המקצוע להם אנחנו כותבים/ות (או אם אתם/ן כותבים/ות לעצמכם/ן כמובן שתרצו להביא את הידע שלכם/ן). מחוז נוסף הוא מחוז המאמרים והמחקרים המקצועיים שמתפרסמים באתרים שונים, בדרך כלל בתשלום, אך שם יש המון ידע.

 

9.     כותרת טובה לא מהווה תחליף למאמר מעולה

הכותרת חשובה. חשובה מאד, אבל לא יותר מהמאמר (או התוכן). התפקיד של הכותרת הוא לספר לנו מה מחכה לנו במאמר ולתת לנו את האפשרות להחליט האם להקדיש לו את זמן הקריאה שלנו או לא. כותרת מצוינת עשויה להביא יותר גולשים/ות לאתר, מאמר מצוין ישאיר אותם/ן.

כותרת חשובה

10. כדאי להכיר את אזור הנוחות

ישנם תחומים שנוח לנו יותר לכתוב עליהם וכתוצאה מכך אנחנו גם כותבים/ות טוב יותר. זה בסדר גמור להכיר בכך ולהחליט לכתוב על נושאים שקל לנו. זה נכון גם לכותבי/ות תוכן וגם לבעלי/ות עסקים שמעוניינים/ות לכתוב לעצמם/ן. אם אתם/ן כותבים/ות בעצמכם/ן, עדיף שתבחרו בנושאים ובסגנונות כתיבה שמתאימים לכם/ן. אם יהיה לכם/ן הסיכוי שתכתבו יעלה.

 

11. שפה יפה

"עברית שפה יפה" ואין באמת סיבה להחליק על טעויות שפה בשם האותנטיות. זה לא אומר שאנשים שעברית היא לא שפת האם שלהם/ן לא יכולים להתפרסם, אבל כשזה נוגע לכתיבת תוכן לאתרים, עדיף לשכור שירותים מקצועיים. אגב, כתיבת תוכן באנגלית צריכה להתבצע על ידי דוברי אנגלית שפת אם בלבד.

 

12. התוכן הוא המלך

נכתב כבר בלי סוף שהתוכן הוא המלך והאמת היא שבצדק. הראשון שאמר זאת היה ביל גייטס בשנת 1996 ומאז אנחנו רואים/ות שיש יותר ויותר משמעות לתוכן. כתיבת תוכן לאתרים הכרחית לקידום האתר אך היא גם מהווה את הקשר בין העסק לבין הקהל הרחב.

כתיבת תוכן באנגלית שפת אם

13. הגרפיקה של הטקסט חשובה מאד

הגרפיקה של התוכן חשובה. נראות טובה לא מחליפה טקסט גרוע אבל טקסט מעולה לא ייקרא אם הוא לא נעים לעין. עוד על הגרפיקה של הטקסט אפשר לקרוא במאמר המפורט ובקיצור, הגרפיקה אומרת שתוכן צריך להיראות טוב ושיש חשיבות רבה לחלוקה לפסקאות קצרות, הוספת כותרות ביניים ואלמנטים גרפיים (פירוט בעוד חמישה סעיפים).

 

14. אין נושא משעמם, יש כתיבת תוכן לא טובה

אפשר למצוא מה לכתוב על כל נושא שבעולם ולכתוב בצורה מעניינת. כל עוד לא נידבק למילות מפתח נוכל למצוא שלל נושאים וזוויות שיהיו מעניינות. אין נושא משעמם אך בהחלט יש כתיבת תוכן לא טובה והיא בדרך כלל כזו שחושבת קודם כל על הקידום ורק לאחר מכן על הקוראים/ות. כדי להפוך תוכן למעניין יותר אפשר לחפש מחקרים מעניינים, לבדוק את כותרות החדשות, לראיין אנשי ונשות מפתח ובעיקר לעשות מאמץ כדי לכתוב תוכן בלתי רגיל.

 

15. מחקר מילות מפתח צריך להתבצע לפני הכתיבה

מחקר מילות מפתח חשוב כשאנחנו רוצים/ות לקדם אתרים. זה לגיטימי לחלוטין לצפות שגולשים/ות ימצאו את התוכן ולשם כך נעשה המחקר. תמיד כדאי לדעת מהן מילות המפתח לפני שמתחילים/ות לכתוב את המאמר או הכתבה. זה לא אומר שהמחקר ייעשה רק פעם אחת ואין שום בעיה להחליט על ביטויים חדשים שיקודמו אלא רק שעדיף לכתוב באופן טבעי ולא לנסות לשתול את מילות המפתח לאחר הכתיבה.

אין נושא משעמם

16. הזמן של הגולש/ת הוא התשלום

בעידן הנוכחי, אנחנו משלמים/ות בזמן שלנו. כשאנחנו גולשים/ות יותר ברשת החברתית, היא מרוויחה יותר כסף, למרות שאנחנו לא בהכרח הוצאנו כסף מהכיס. בכתיבת תוכן יש לצאת מנקודת ההנחה שהזמן שהגולש/ת ישקיעו בנו שווה ערך לתשלום ולכן הו(י)א יצפו לערך בחזרה. למרות שאנחנו לא מקבלים/ות תשלום ישיר על תוכן מסוים, יש לנו מטרה בכתיבה ושואפים/ות להרוויח בזכותה יותר. לכן, כל תוכן חייב להיות מושלם ושווה ערך לזמן שהקורא/ת משקיע/ה בו.

 

17. אפשר להשתמש באותו תוכן במספר מדיות

לאחר שכתבנו מאמר, כתבה או פוסט, אנחנו יכולים/ות להמשיך להשתמש בתוכן במדיות שונות. הדבר המובן מאליו הוא לפרסם את המאמר בקבוצות רלוונטיות, אך חשוב לדעת איך לעשות זאת. כדאי להציג גרסה מקוצרת או תקציר של המאמר והנה, יש לנו תוכן חדש. אפשר להפוך את מה שכתבנו לתסריט והיד נטויה. מדובר על פעולה אורכית ורוחבית, להמשיך ליצור תוכן לאורך זמן ולהגביר את החשיפה כל הזמן.

 

18. בספרי ילדים יש תמונות ולא במקרה

בספרי הילדים וגם המבוגרים אוהבים להסתכל על אלמנטים ויזואליים. בחשיבה על התוכן כדאי מלכתחילה לחשוב על האמצעים הוויזואליים שיתלוו לו. רצוי שלא להשתמש בתמונות ממאגרים חינמיים בלי סוף, אך תמונה טובה ואינפוגרפיקה מקצועית, יעשירו את התוכן שהשקענו בו.

תמונה טובה

19. התוכן הוא נכס שעובד בשבילך

ברגע שנתייחס אל התוכן כאל נכס שיכול לעבוד עבורנו, נשקיע בו הרבה יותר. אתרים מתקדמים טוב יותר תודות לתוכן איכותי, הגולשים/ות מקבלים מענה לשאלות שלהם/ות ומתחילים/ות להרגיש שהם/ן מכירים/ות אותנו ותוכן טוב מוביל ליותר המרות. המסקנה פשוטה – התוכן הוא נכס וככל שנשקיע בו יותר כך הסיכוי שנהנה מתשואה גדל.

 

20. אנשים אוהבים לקרוא רשימות

לא תמיד נראה לנו שרשימה היא מספיק רצינית כדי להיות מאמר, אך בפועל הרבה מאד אוהבים לקרוא רשימות. זה תוכן שקל לקרוא אותו ובאופן יחסי קל לכתוב אותו. אגב, ההמלצה שלי היא לבחור בקפידה מתי נכון ומתי לא נכון ליצור רשימה כשלרוב, לא הייתי ממליצה שכל האתר יהיה מלא ברשימות וכדאי לשלב בין סגנונות כתיבה שונים. סגנונות שונים מאפשרים לנו גם לעקוב אחר התנהלות הגולשים/ות ולדעת מה מעניין אותם/ן.

 

21. אם כבר מספרים, אז שיהיו אי-זוגיים

עדיין במסגרת הרשימות… מסתבר שהגולשים/ות יותר אוהבים מספרים אי-זוגיים וזה לא מאפיין רק את הכתיבה. יש משהו שמרגיש מאד מסודר ולעתים קצת מאולץ כשהמספר זוגי ולכן רשימות של מספרים אי-זוגיים כמו גם נקודות (בולטים) ומרכיבים ויזואליים אי-זוגיים מושכים את העין.

רשימות

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן