גרפיקה של התוכן – הדרך לעניין את הגולשים ממבט ראשון

גרפיקה של התוכן היא גישה שאומרת שהתוכן הוא הרבה יותר ממילים ואפילו יותר ממסר. הגולשים/ות חשופים/ות לגירויים רבים בכל רגע נתון. באותו הזמן הם/ן פותחים/ות לשוניות של אתרים שונים ולא פעם הם/ן גולשים/ות במספר מכשירים במקביל. הסבלנות למסר מינימלית והמשימה שלנו, כותבות או כותבי התוכן ובעלי/ות האתרים, היא להצליח לתפוס את תשומת הלב ובמהירות.

ישנם מספר גורמים אשר הופכים את התוכן להצלחה. אין מתכון אחד מדויק שעונה על השאלה איך לכתוב תוכן אך ישנם מספר דברים שמשפיעים על החוויה הכולל. התוכן חייב להיות מקורי, מעניין, לענות על השאלה המרכזית וגם לתפוס את העין מן הרגע הראשון. מכאן נגזרת התפיסה הגרפית ובה יתרכז המאמר.

תוסף עבריתה

 

מהי גרפיקה של התוכן

 

את המונח "גרפיקה של התוכן" פיתחתי כבר בתחילת הדרך וכל הזמן שכללתי אותו. הסתכלות על התוכן, בין אם מדובר על כתיבת מאמר ובין אם על כתיבת דף הבית, צריכה להתבצע תוך התייחסות לחוויית הגולש/ת. היום, בעידן ה-UX/UI, ברור לנו שהחוויה חשובה לא פחות מהמסר ואפילו לא פחות מהניסיון שלנו. כבר מהשנייה הראשונה שהגולש/ת נתקל/ת בתוכן שהעלינו לאתר, לפייסבוק ואפילו ליוטיוב, נרצה לגרום לחיבור.

משמעות הדבר שאנחנו נעשה את המאמץ לעניין והצד השני ייתן לנו את תשומת הלב. לכן, כשאנחנו מסתכלים/ות על התוכן כיחידה גרפית נרצה לשאול את השאלה – האם לגולש/ת יהיה נעים להסתכל עליו? האם במבט ראשון תהיה תחושה ש"כדאי להמשיך לקרוא".

אנחנו יכולים/ות להשקיע בתוכן שעות רבות, לערוך מחקרים, לכתוב ולערוך, אם אך במבט ראשון הגולשים/ות לא רוצים/ות לקרוא אותו, ההשקעה לא ממש משנה. לעומת זאת, אם הצלחנו לתפוס את העין ועברנו את האתגר הראשון של משיכת תשומת הלב, נוכל להתקדם ליצירת מערכת יחסים.

 

למה חשוב להתייחס לגרפיקה?

 

כל תוכן נסרק בשלב הראשון. מעבר למנועי החיפוש שבודקים האם הוא רלוונטי לשאילתה או לא, הגולשים/ות רוצים/ות לדעת האם התוכן עשוי להיות רלוונטי עבורם/ן לפני שהם משקיעים/ות מזמנם/ן. הסריקה של התוכן מתבצעת באופן הבא:

  • מעבר חפוז על התוכן – הגולשים/ות מסתכלים/ות איך התוכן נראה, גוללים/ות אותו למטה, בודקים/ות אם הוא "כבד" בעיניים או שדווקא יהיה קל ונחמד לקרוא אותו. במעבר זה הם/ן בוחנים/ות את ההשקעה שתידרש מהם/ן כדי לקרוא את מה שנמצא לפניהם/ן.
  • עצירה במקומות מעניינים – העין עוצרת במקומות שנראים מעניינים. יכול להיות שהופיעה מילה שתופסת את תשומת הלב ויכול להיות שיהיה אלמנט גרפי כמו תמונה או ציטוט שהסבו את תשומת הלב.
  • קבלת החלטה – הגולשים/ות שמגיעים/ות אל התוכן מחליטים/ות האם להתחיל בקריאה ומאיפה להתחיל אותה. יכול להיות שהם/ן לא יקראו מהפסקה הראשונה ואפילו לא השנייה.

דוגמא לגרפיקה לא טובה

 

טיפים לשיפור התוכן

 

המטרה שלנו היא לתפוס את העין של הגולש/ת כבר מהשנייה הראשונה. לאחר שהבנו את זה, הנה חמשת הכללים שיעזרו לנו לצלוח את המשימה:

1.     נאמץ תפיסה גרפית

קודם כל חשוב שנבין מהי גרפיקה של התוכן ונחליט לכתוב בצורה שהגולשים/ות אוהבים לקרוא. אנחנו לא כותבים/ות לעצמנו. זה בא לידי ביטוי באופן הכתיבה, בנושאי הכתיבה וגם בדרך בה אנחנו מעלים/ות את התוכן לאתר.

 

2.     נשמור על פסקאות קצרות

עלינו להקפיד על פסקאות קצרות. נקודת ההנחה שלנו צריכה להיות שאנשים קוראים את המאמר/ הפוסט/ הבלוג ואפילו את המדריך שהם/ן הורידו, דרך המכשיר הנייד. הפסקאות ינועו בין שורה וחצי לחמש שורות. יותר מכך ככל הנראה התוכן ייראה כ"גוש" של טקסט ארוך ומעייף. אגב, פחות משורה תתאים בעיקר לרשתות החברתיות.

 

3.     נשלב תמונות והסברים

כדאי מאד לחשוב על התמונות כבר בשלב כתיבת התוכן. המגדילים/ות לעשות ישלבו גם אינפוגרפיקה ולעתים טבלאות. אישית, אני אוהבת להוסיף ציטוטים לתוך התוכן ובעיקר במגזינים, בלוגים חדשותיים ובאתרים בעלי תוכן רב.

דוגמא לגרפיקה טובה

4.     נקפיד על היררכיה נכונה וכותרות משנה

כותרות המשנה צריכות להיות גם מעניינות וגם להיות מסומנות בצורה הנכונה. כותרת ראשית תסומן ב-1H וכותרת משנית ב-2H וכן הלאה. בפייסבוק נוכל לסמן את הכותרות ב"בולד". העין שלנו סורקת את המאמר/ הפוסט ועוצרת כשהיא מגלה עניין. ללא כותרות או כשהכותרות לא מעניינות, נפספס את ההזדמנות לתפוס את תשומת הלב של הגולשים/ות.

 

5.     קריאת התוכן לפני הפרסום

תמיד מומלץ לקרוא את התוכן לפני שהוא עולה לאוויר. לפעמים יש לנו טעויות, אותיות מתחלפות להן, הפסיק לא בדיוק במקום ואולי לאחר קריאה נגלה שאנחנו יכולים לשפר את המסר. מעבר לכל אלה, כשאנחנו מסתכלים/ות על התוכן וקוראים/ות אותו, אנחנו מבינים/ות "איך הוא מרגיש". האם הוא זורם לנו, האם העיניים התעייפו והאם הכותרות הצליחו לעצור אותנו.

 

ולסיכום

 

גרפיקה של התוכן היא תפיסה אשר אומרת שהתוכן הוא הרבה יותר מאוסף מילים. כתיבת תוכן צריכה להיות ייחודית, מקורית, אך גם יפה ונעימה. בעולם בו התחרות על תשומת הלב של הגולש/ת רבה, התפקיד שלנו הוא לעזור לו/ה לקבל את ההחלטה להשקיע את הזמן דווקא בנו.

 

 

שאלות ותשובות על גרפיקה של התוכן

 

  1. התחשבות בכך שגולשים/ות קוראים/ות מהסלולר ולא ממסך גדול. הדבר אומר שהפסקאות לא יכולות להיות ארוכות מדי וחובה לאוורר את התוכן.
  2. חשוב להקפיד על היררכיה של התוכן ולהוסיף פסקאות ש"יעצרו" את רצף הקריאה וגם יענו לגולש/ת מה יש באתר כבר מסריקה ראשונה.
  3. לתוכן הכתוב מומלץ להוסיף יחידות ויזואליות כמו ציטוטים, תמונות מיוחדות ואינפוגרפיקה.

מומלץ שהפסקה לא תהיה קצרה ולא ארוכה מדי. שורה אחת תיראה קצרה מדי ותתאים בעיקר למדיה החברתית. פסקה שעולה על ארבע או חמש שורות תיראה כמו "גוש" עמוס לקריאה. מה שבאמצע כנראה יהיה הכי מוצלח.

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן