פרילנסרים? אלו 10 הדברים שאתם חייבים לדעת כדי להצליח

עולם העבודה השתנה ויותר אנשים יוצאים לדרכם העצמאית כשרבים עובדים ומתפרנסים כפרילנסרים. הפרילנסר הוא העובד העצמאי אשר מספק שירותים מקצועיים ושנותן מענה למשימה שהוגדרה מראש. הפרילנסר יכול לבחור את לקוחותיו, לקבוע את גובה וצורת התשלום ואת אופי התנהלות העבודה.

 

מבחינת מספרים, בשנת 2020 פעלו בישראל כ-330 אלף פרילנסרים ובארצות הברית פעלו כ-59 מיליון עבדו כפרילנסרים. עבור אלו שלא מכירים את הנושא ושחושבים לעזוב את מקום עבודתם כשכירים כדי להיות פרילנסרים או אלו שרק החלו את דרכם, הרעיון יכול להיראות רומנטי ומלא ביתרונות. במאמר זה נבחן את היתרונות, החסרונות ומהם עשרת הדברים שכל פרילנסר/ית חייב/ת לדעת כדי להצליח.

 

החסרונות והיתרונות של עולם הפרילנס

 

אם יש בכם/ן צד ששוקל לספק שירות כפרילנסרים/ות או אם אתם/ן מסתכלים/ות מהצד על חבריכם הפרילנסרים/ות, כדאי שתכירו קודם כל את החסרונות של צורת עבודה זו. אלו אשר באו מרקע של עבודה על פי השעון ידעו להעיד שלתת שירות אומר לא פעם שהעבודה מתבצעת סביב השעון. לפעמים הסיבה לכך היא כי ישנו דד ליין ולפעמים כי צריך (או שיש רצון) לענות על מייל שהגיע מאוחר, הודעת ווטסאפ או כל דבר דומה.

 

מבחינה כלכלית, לפני שנבחן את היתרונות של עבודת הפרילנס, חשוב לזכור כי העצמאיים והעצמאיות מוצאים/ות עצמם/ן לא פעם לבד בשטח. אין ממש זכאות לדמי אבטלה, דמי נסיעה, חופשות וחגים. מה שאתם/ן מרוויחים/ות זה מה שתקבלו. גם נושא הפנסיה מורכב וכל עצמאי/ת צריך/ה לשאוף לחיסכון מעבר למינימום ההכרחי. 

 

 

באופן כללי, עצמאיים/ות ובכלל זאת פרילנסרים/ות אינם/ן נהנים/ות מביטחון תעסוקתי. הכל תלוי ביכולות האישיות (שאינן רק קשורות בביצוע העבודה עצמה), מה שיכול להוביל למתח רב, חרדה יום יומית ולפעמים אפילו חוסר ביטחון עצמי שמשפיע על אספקטים נוספים בחיים שהם מעבר לעבודה עצמה. 

 

החסרונות יכולים להיות משמעותיים אך היתרונות לא פחות מהם ופרילנסרים/ות אשר יכולים/ות להצליח, לבנות עסק המושתת על לקוחות מעולים ולהתקדם איתו לאורך שנים. בנוסף, אפשר ליהנות מהדרך, ההתפתחות האישית וההצלחה שכל כולה בזכות מה שעשינו.

 

עוד יתרונות שיש לעבודה כפרילנס/ית הם היכולת לשלוט על החיים והזמן האישי. אפשר לקחת הפסקה, להחליט לצאת לחופשה בלי לבקש אישור, לעבוד מוקדם בבוקר או בלילה. כמו כן, עצמאיים/ות ובכלל זה פרילנסרים/ות יכולים/ות להגדיל את ההכנסה שלהם/ן במהירות גבוהה יותר בהשוואה לעבודה כשכירים/ות.  

 

בראייה לטווח רחוק, פרילנס/ית יכול להחליט להפוך לעסק, להעסיק עובדים/ות (או פרילנסרים/ות) ובכך גם להגדיל את ההכנסה בצורה משמעותית וגם להשפיע לטובה על העולם. כאשר ישנו רצון להתפתח, לגדול וליצור מערך שיווק וניהול גדול יותר, השמיים הם הגבול והעסק כבר לא מחליף זמן בכסף. 

 

10 העצות שיעזרו לכם להצליח כפרילנסרים/ות

 

בין אם עוד לא התחלתם/ן את דרככם/ן כפרילנסרים/ות, בין אם התחלתם/ן לא מזמן ובין אם אתם/ן וותיקים/ות בתחום, הנה עשרת העצות שיעזרו לכם להצליח. יכול להיות שאתם/ן כבר מצטיינים/ת בחלק מהתחומים אך באלו שלא, הגיע הזמן להשקיע את המאמץ כיוון שהם יעזרו לכם/ן להגיע ליעדים שחשובים לכם/ן.

 

1.  התחילו להכין תיק עבודות

 

אם עוד אין לכם/ן תיק עבודות – זה הזמן להתחיל ליצור אותו. יכול להיות שכפרילנסרים/ות תעבדו עבור חברות ולעתים תהיו הספק/ית משנה של פרילנסר/ית אחר/ת. במקרה כזה, לא תמיד יאפשרו לכם/ן לפרסם את העבודות שלכם/ן. אם זה המצב, דעו שאתם/ן חייבים/ות לפעול כדי ליצור לעצמכם/ן תיק עבודות. כבר בתחילת ההתקשרות בררו שתוכלו להשתמש במה שיצרתם/ן כדי להראות ללקוחות הבאים/ות.

 

אם נענתם/ן בשלילה ואתם/ן מבינים/ות שלא תוכלו להציג את העבודה שביצעתם/ן, זו לא סיבה לא לעבוד יחד אבל זו סיבה טובה לחפש לקוחות שתוכלו להציג את הביצועים שלכם/ן. תיק העבודות הוא אחד הדברים החשובים שתרצו להרחיב כל הזמן. בתחילת הדרך תוכלו להציע שירותים לקרובי משפחה, חברים ואנשים אחרים שלא יהססו לעבוד אתכם/ן ושירשו לכם להציג את העבודה. 

 

עם הזמן תצברו יותר ניסיון, ביטחון ויהיו לכם/ן קבלות כדי שיראו את היכולות שלכם/ן. זהו אחד הכללים החשובים שאתם/ן רוצים/ות לשים לב אליהם. יצאתם/ן לעולם העצמאות כדי להיות ברשות עצמכם/ן. לכן, תמיד תדאגו לעצמכם/ן ולעתיד שלכם/ן.

 

תיק עבודות

 

2.  התייחסו אל עצמכם/ן כאל עסק

 

אם אתם/ן לא לוקחים/ות את עצמכם/ן ברצינות – אף אחד לא ייקח אתכם/ן ברצינות. ברגע שיש לכם/ן עסק ואתם עובדים כפרילנסרים/ות, אתם/ן חייבים/ות להתנהל נכון. זה אומר שאתם/ן חייבים לנהל את החשבונות של העסק בצורה מסודרת וחוקית. במקרה ואתם/ן מרגישים/ות בטוחים/ות לנהל את הצד החשבונאי בעצמכם/ן, מעולה אבל אם לא, פנו לרואה/ת חשבון, התייעצו וקבעו כיצד נכון לכם/ן להתנהל.

 

במסגרת הפעילות העסקית שלכם/ן עליכם/ן לזכור שאתם/ן עובדים/ות ולרוב, אתם ה-עובדים/ות של העסק. בלעדיכם/ן העסק לא יקדם ולא תהיה פרנסה. לא פעם קל לוותר על יום עבודה (ואז עוד אחד), לא לענות למיילים, להיות אלו שלוקחים/ות עוד יום חופש כדי להיות עם הילדים/ות כשהם/ן חולים/ות.

 

ברגע שהחלטתם/ן לפתוח עסק ולספק שירות, הלקוחות מצפים/ות לתגובה, לדעת שהם/ן בידיים טובות. זה לא אומר שלא תצאו לחופש לעולם, אך אם נאצלתם/ן לבטל יום עבודה וציפו לתגובה שלכם/ן, מצאו מספר דקות כדי לשתף את הצד השני שתחזרו אליו רק ביום שלמחרת. זכרו, אם לא תעבדו, לא תכניסו כסף.

 

3.  הכינו תוכנית עסקית

 

רוב העסקים נסגרים בחמש השנים הראשונות לפעילותם. אחת הסיבות לכך היא פעילות ללא תכנון מקדים ובלי להבין את השטח. תוכנית עסקית נדרשת לכל עסק, גדול וקטן ובמקרים מסוימים גם לשכירים. אם אתם/ן רוצים/ות להתקדם בשנים הקרובות, אתם/ן צריכים מפת דרכים שתעזור לכם/ן לצעוד בכיוון הנכון.

 

אתם לא חייבים/ות להשקיע כבר בשלב הראשון בתוכנית מפורטת מאד ואפילו לא לפנות ליועץ עסקי, אך אתם/ן צריכים/ות להקפיד על החלקים העיקריים של התוכנית. חשוב שתגדירו את העסק שלכם/ן, המטרות, היעדים ותחליטו על אסטרטגיה שתעזור לכם/ן להגשים את המטרה. חשוב שיהיה לכם/ן חזון וערכי ליבה שישמשו כמצפן שיגיד לכם/ן שפעלתם/ן נכון.

 

במסגרת התוכנית העסקית חשוב שתבצעו ניתוח SWOT, תבינו באיזה שוק אתם/ן פועלים, תדעו מי הלקוחות הפוטנציאליים של העסק ומה אתם/ן יכולים/ות לתת להם/ן שטוב יותר מעסקים אחרים. אתם/ן לא חייבים/ות לעצור את הפעילות כדי להכין את התוכנית אך רצוי שתכינו אחת בשלבים מוקדמים של העסק וכשאתם/ן חושבים/ות לעשות שינוי או לצאת עם מוצר חדש.

 

תכנית עסקית

 

4.  התייעצו עם פרילנסרים/ות מנוסים/ות (ולא רק)

 

אחד החסרונות של העצמאיים/ות הוא הבדידות. מאז המגיפה הדבר רק החמיר כשגם אלו שלפני כן היו יושבים/ות לעבוד בבתי קפה ובמתחמי עבודה משותפים מוצאים עצמם/ן עובדים/ות מהבית. למרות זאת, ישנה חשיבות לשיתוף, לשאלות ולניסיון של האחרים. לכן, אל תחששו להתייעץ עם פרילנסרים/ות (מהתחום שלכם/ן או מתחומים אחרים) ועשו זאת תוך שימוש בשלושת הטיפים הבאים:

 

  • כבדו את הזמן

הזמן של כולם/ן יקר ולכן כמו שאתם/ן רוצים/ות לחסוך זמן בפיתוח העסק כך כל עצמאי/ת או פרילנס/רית רוצה את אותו הדבר. זה לא אומר שלא יענו לכם/ן על שאלות או דילמות אך אם אתם/ן עושים זאת כבדו את הזמן, בקשו עזרה בנימוס ואל תשכחו להודות על התשובה שקיבלתם/ן (גם אם היא לא מושלמת). 

 

  • שאלו שאלות ספציפיות

נסו לשאול שאלות ספציפיות וכך תקבלו תשובות שמתאימות לשאלה שהעליתם/ן. הדבר יעזור לכם/ן לקבל תשובה ברור ויעזור למי שמנסה לענות לעזור לכם/ן. ככל שתהיו ממוקדים/ות יותר כך העונה יוכל או תוכל לסייע לכם/ן בפחות תסכול ואי הבנה. 

 

  • זכרו שרק אתם/ן אחראיים/ות לתוצאה

לא משנה מה שאלתם/ן או ביקשתם/ן ולא משנה מה ענו לכם/ן, בסופו של דבר רק אתם/ן אחראיים/ות להצלחה העסקית שלכם/ן. יכול להיות שתקבלו תשובות שנוגדות לחלוטין את מה שאתם/ן מאמינים/ות בו או שעדיין יש לכם/ן ספקות. במקרה זה, זכרו שהתשובה ניתנה מכוונה טובה אבל יכול להיות שהיא לא מתאימה לכם/ן.

 

5.  דעו לתמחר את השירות

 

תמחור הוא נושא משמעותי להצלחה העסקית. לא מעט עסקים מגלים יום אחד שהם/ן שככל שהם/ן מוכרים/ות יותר כך הם מפסידים/ות יותר. כפרילנסרים/ות זה כנראה לא יקרה לכם/ן אבל עדיין אתם/ן עלולים למצוא את עצמכם/ן מרוויחים פחות מכפי שציפיתם/ן או פחות מהשווי שלכם/ן בשוק העבודה. כיוון שזהו נושא גדול שיכנס למאמר נפרד, אציין כאן שלושה טיפים לתמחור נכון:

 

לתמחר

 

  • אל תעבדו בחינם

זה די פשוט ואם אתם/ן רוצים/ות להרוויח כסף, אל תעבדו בחינם. יכול להיות שמתישהו תחליטו לתרום מהיכולות שלכם/ן לעמותה זו או אחרת. יכול להיות שתרצו לצ'פר את הלקוח בשירות רחב יותר או בהנחה, אבל אם אתם/ן תוהים/ות כיצד לתמחר את עצמכם/ן זה ברור שאתם/ן לא יכולים/ות לעבוד בחינם.

 

  • החליטו כמה שווה שעה שלכם

יום העבודה של הפרילנס/ית לא מורכב משמונה או תשע שעות. מעבר לעבודה עצמה יש לשווק, למכור, לחזור לאימיילים וגם לעשות הפסקה כדי להכין קפה. אתם/ן צריכים/ות להחליט כמה השעה שלכם/ן שווה כשהטווח יכול להתחיל בכ-20% מעל שכר המינימום השעתי ועד לאלפי אחוזים יותר. אתם/ן לא רוצים לתמחר את השעה שלכם/ן כשכר מינימום כיוון שתצטרכו לשלם מיסים, נסיעות (לעתים), תחזוקה ועוד הוצאות רבות ששכירים/ות לא משלמים/ות. 

 

  • שפרו את הצעת המחיר שלכם/ן כל הזמן 

יכול להיות שקיבלתם/ן עבודה ושבסוף גיליתם/ן שהתמחור לא היה נכון. אולי השקעתם/ן יותר זמן מהצפוי, אולי בסופו של דבר הרגשתם/ן שנתתם/ן יותר מכפי שחשבתם/ן בתחילת הדרך. אל תדאגו, עם הזמן תבינו טוב יותר מה תדרוש מכם/ן כל עבודה, כמה זמן ייקח לכם/ן להתנהל מול הלקוח, כמה זמן לבצע אותה בפועל וכך תשפרו את ההצעות העתידיות. 

 

6.  למדו למכור את השירות שלכם/ן

 

הדרך הטובה ביותר למכור היא למכור בלי להרגיש זאת. אתם/ן יכולים/ות להיות אנשי מכירות מעולים ואתם/ן יכולים להתחיל את דרככם/ן כפרילנסרים/ות גם אם מעולם לא מכרתם/ן שום דבר. אם אתם/ן מתרגשים/ותל קראת שיחת המכירה הקרובה – מעולה. אם אתם/ן חוששים/ות ממנה – זה הזמן להשתפר.

 

אל תתנו למשפטים כמו: "אם תהיו טובים/ות הלקוחות כבר יגיעו" להרגיע אתכם/ן כיוון שתמיד תוכלו לזהות נותני/ות שירות בינוניים/ות שעדיין מצליחים/ות מאד. כבר מההתחלה תרצו לאמן את "שריר המכירה" שלכם/ן. להתייחס לכל שיחה כאל מכירה פוטנציאלית ולהפוך את התהליך לטבעי עד שבסוף כמעט ולא תרגישו שמכרתם/ן.

 

אתם חייבים/ות להיות בטוחים/ות בעצמכם/ן, בשירות שאתם/ן מספקים/ות ולדעת להגיד מה אתם/ן עושים/ות בקול רם. אם עדיין יש בכם/ן חשש אתם/ן בוודאי יכולים/ות למצוא מומחים/ות בתחום שיעזרו לכם/ן ובעיקר חשוב שתתחילו להתאמן על אנשים קרובים אליכם/ן שאתם/ן סומכים/ות עליהם/ן.

 

למכור את השירות שלכם

 

7.  בנו את הפרסונה האינטרנטית שלכם/ן

 

אתם/ן יכולים/ות להיות נותני השירות הטובים/ות ביותר בעולם, אך אם אף אחד/ת לא י/תשמע עליכם/ן, זה לא ממש משנה עד כמה אתם/ן טובים/ות. העולם שלנו דיגיטלי ולמעשה, פרילנסרים/ות רבים/ות נותנים/ות את השירות שלהם/ן עבור חברות דיגיטל ולכן, חייבת להיות לכם/ן פרסונה אינטרנטית. 

 

כיוון שהזמן שלכם/ן חשוב, אתם לא רוצים/ות להתפזר יותר מדי ולכן תרצו להחליט כיצד ליצור את הפרסונה ובאילו פלטפורמות. יכול להיות שנכון לכם/ן לנהל קבוצה בפייסבוק, פרופיל אישי, בלוג, וולוג או להקליט פודקאסט. כל החלטה יכולה להיות מעולה כל עוד תוכלו לנהל אותה ולהתקדם באמצעותה.

 

אגב, אם תהיתם/ן מתי זה הזמן המתאים להתחיל ליצור את הנוכחות האינטרנטית שלכם/ן, התשובה לכך היא – עכשיו. כן, גם אם עוד לא פתחתם/ן עסק כעצמאיים/ות, אתם/ן רוצים להיות ב"פור" ולוודא שהלקוחות יוכלו להכיר אתכם/ן באופן שאתם/ן רוצים/ות שיכירו אתכם/ן. 

 

8.  צרו שיטת עבודה שמתאימה לכם/ן

 

ברגע שאתם/ן הופכים לעצמאיים/ות אתם/ן לא רק עובדים/ות אלא גם מנהלים/ות את עצמכם/ן. לכן, חשוב שתהיה לכם/ן שיטת עבודה שמתאימה באופן ספציפי עבורכם/ן. חשבו מה קורה מרגע יצירת הקשר הראשוני עם הלקוח ועד למסירת העבודה. 

 

נסו לבחון מהם היתרונות שאתם/ן יכולים/ות להביא לעבודה והביאו אותם לידי ביטוי בתהליך. הרגילו את עצמכם/ן לפעול על פי שיטת העבודה וכך הלקוחות שלכם/ן ידעו למה לצפות מכם/ן. למשל, אם קבעתם/ן פגישה, יכול להיות שתרצו לשלוח תזכורת שעות לפני תחילתה (ותוכלו להשתמש בתוכנה שתשלח את התזכורת עבורכם/ן). בצורה זו לא תפספסו פגישות והלקוחות שלכם/ן תמיד יגיעו.

 

שיטת העבודה מתייחסת גם לנושא התשלומים, נושא שפרילנסרים/ות רבים/ות מזניים/ות או מסיבות שונות דוחים/ות לרגע האחרון. שיטת עבודה ברורה, הכנת חוזה ומערכת מסודרת לגביית תשלומים, יכולה למנוע אי נעימויות, לחסוך את זמן הניהול ולעזור לכם/ן להיות מסופקים/ות יותר. 

 

9.  המשיכו להתמקצע

 

אל עולם הפרילנס תוכלו להיכנס גם אם אין לכם/ן כל ניסיון קודם בתחום או השכלה. כמובן, תלוי מה תחליטו לעשות ועל אף שבמקרים רבים סף הכניסה נמוך מאד, אתם/ן לא רוצים להיות "סבירים" אלא רוצים/ות להמשיך להשתפר כל הזמן. 

 

התמקצעות נוגעת במישורים רבים: המקצוע שלכם/ן והיכולת לתת שירות יותר טוב ללקוחות, ניהול טוב יותר, שיווק נכון, מכירה וגם הרחבת הידע שלכם/ן בתחומים שנושקים לזה שאתם/ן כבר עוסקים/ות בו. השאירו לעצמכם/ן זמן להתמקצע ועשו זאת על ידי התייעצות עם אחרים/ות, קריאת ספרים, צפייה בסרטונים שיכולים לעזור לכם/ן וגם דרך קורסים.

 

עולם הקורסים הדיגיטליים הוא עולם רחב מאד ולכן רגע לפני שתרשמו לקורס, בדקו האם הוא באמת צפוי לתת לעסק שלכם ערך מוסף. נסו לשוחח עם בוגרי או משתתפי הקורס ומראש דעו מה הסיבה שאתם/ן נרשמים/ות ומה תרצו להשיג בסיומו.

 

להתמקצע

 

10.  הכירו את המגבלות שלכם/ן

 

אי אפשר לעבוד עם כולם/ן ואי אפשר לתת את כל סוגי השירותים. אתם/ן צריכים לדעת מהן המגבלות שלכם/ן ובכלל זה אילו עבודות אתם/ן לא יכולים/ות לעשות, מהו לוח הזמנים שאתם/ן יכולים/ות לעמוד בו ומהם המחירים שלכם/ן. הכירו בכך שמדי פעם תצטרכו לקחת יום חופש באופן ספונטני והפרידו בין זמן העבודה שלכם/ן לזמן החופשי.

 

שמרו על עצמכם/ן מבחינה פיזית. צרו סביבת עבודה שמתאימה לצרכים האישיים שלכם/ן ובכלל זה שולחן עבודה משלכם/ן, כיסא ארגונומי, עכבר מתאים, מחשב במנח המתאים ועוד. אתם/ן לא יכולים/ות לעבוד כל היום מול המחשב בלי לפגוע בעצמכם/ן. הכירו במגבלה ושלבו תנועה גם במהלך יום העבודה.

 

אם אתם/ן רק בתחילת הדרך העצמאית שלכם/ן יכול להיות שאתם/ן עוד לא מכירים במגבלות ובגבולות שלכם/ן. זה ממש בסדר ועם הזמן תגלו איך נכון לכם/ן לסדר את היום, באילו שעות אתם/ן תרצו להיות זמינים/ות ואיזה עבודות מתאימות לכם/ן יותר ואלו פחות. 

 

11.  ועוד אחד בונוס – עזרו לאחרים

 

אנחנו ממש לקראת הסוף ורגע לפני שנסיים ישנה נקודה חשובה ואפילו הכרחית להצלחה שלכם/ן – עזרו לאחרים/ות. אם אתם/ן קוראים/ות את הבלוג, כנראה שהרגשתם/ן שאתם/ן מרוויחים/ות ממנו משהו, כנראה שקיבלתם/ן לפחות טיפ אחד בדרך. אל תשאירו אותו אצלכם/ן ואל תחששו לחלוק, לענות ולעזור לאחרים/ות.

 

עזרה לאחרים/ות גם משפרת את הרמה הכללית של כל מקצוע וגם נותנת לכם/ן תחושה טובה. הידיעה שבזכותכם/ן מישהו אחר הצליח נותנת סיפוק רב ועל אף שאתם/ן לא צריכים/ות לגלות סודות, בוודאי ישנם דברים שלמדתם/ן בדרך ושיוכלו להועיל לאחרים/ות.

 

הניסיון שצברתם/ן משמעותי ויכול לעזור למישהו/י אחר/ת כדי להיכנס לתחום ולהתפתח בו. עזרה לאחרים/ות יכולה להשתלם מאד גם מבחינת המוניטין שלכם/ן ואל תופתעו אם בקרוב גם קולגות יתחילו להפנות אליכם/ן לקוחות וכל זאת תודות לכך שהם/ן תופסים מכם/ן מומחים/ות בתחום. 

 

עצמאי

 

צאו לדרך העצמאית שלכם/ן

 

עכשיו כל שנותר לכם/ן הוא לצאת לדרך או לשפר את הצעדים שלכם/ן בעולם הפרילנס. אם נראה לכם/ן שפספסתי עצה טובה, אם יש לכם/ן שאלה על כתיבת תוכן, עצמאות או ניהול, כתבו לי בטופס צור קשר או בהודעת ווטסאפ ואשתדל לכתוב תשובה מפורטת בהקדם. 

 

אם יש לכם/ן עצה טובה שעוד לא כתובה כאן או אם נראה לכם/ן שתוכלו להעשיר את האתר עם כתבה מושקעת, אשמח שתכתבו לי 😊 בהצלחה

 

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן