הטוב, הרע והלא נורא של ה-AI

״לוקחים לנו את העבודה״ זועקים כותבים, מעצבים ומתכנתים. ״העולם עומד לקרוס״ מזהירים חלק מהמומחים כשמהצד השני נשמעות קריאות של ״עולם חדש של הזדמנויות״ ו״בואו תראו איך עשיתי מלא כסף בעזרת AI״. ChatGPT לא נכנס לחיים שלנו בנינוחות אלא פרץ אליהם ונראה שהוא כאן כדי לשנות את האופן בו אנחנו מחפשים/ות מידע.

 

AI כתיבת מאמרים

 

ChatGPT מאפשר לנו (כרגע) לשאול כל שאלה ולפתח כל נושא שרק נרצה כאשר נכון לכתיבת שורות אלו הוא מעודכן למידע שנוצר עד שנת 2021. עוד לא עבר חודש וברור כי ChatGPT בא לשנות את כללי המשחק וכי הכלי החינמי עומד לשנות את האופן בו אנחנו מבצעים/ות חיפושים, את צורת ההתקשרות שלנו וגם… את העבודה שלנו.

פחות מחודש ש- ChatGPT פה וכבר אפשר לראות לא מעט סרטונים על איך לכתוב אתר שלם המבוסס רק עליו, איך לכתוב תוכן SEO, ספרים, הדרכות וכל זה רק בתחום כתיבת תוכן באנגלית (כי בעברית עוד יש לאן להתקדם). ChatGPT יכול גם לכתוב עבורנו קוד, לבנות עבורנו בריף למאמר, ליצור הרפתקת D&D ולכתוב עבורנו שירים. מפחיד? יכול להיות.

 

הפחד מעולם העבודה שהולך ומשתנה

הפחד מכך שייקחו לנו את העבודה לא חדש. מהגרים/ות למדינות זרות יוכלו להעיד על הפעמים בהם הסתכלו עליהם/ן בעין בוחנת שבעתיים ועל האשמות על כך שהם/ן באו ״לגזול את מקומות העבודה״. מוכרים/ות בחנויות יוצאים/ות נגד הקופות העצמיות בטענה שאלו לוקחות להם/ן את העבודה ועכשיו AI מחליף אותנו בכתיבת תוכן, בניית קוד, עיצוב וזו רק התחלת הרשימה.

הפחד מהדבר החדש מוצדק. אנחנו לא יודעים/ות לאן ייקח אותנו ה-AI ואיך הוא ישפיע עלינו אז אפשר להגיד שאנחנו עשויים/ות לפחד מהלא נודע. אם אנחנו מאמינים/ות שמכונה יכולה להחליף אותנו, יכול להיות שהיא תעשה זאת (אך בהמשך אסביר למה לא באמת צריך לפחד, לא לדאוג).

המהפכה הדיגיטלית עוד לא סיימה את דברה. לצורך השוואה, המהפכה התעשייתית נמשכה קרוב ל-80 שנה וגם אז היו שחשבו כי הם/ן יהפכו למיותרים/ות. המכונות החליפו את הצורך בעובד/ת אנושי/ת ואנחנו הרווחנו הרבה יותר מכפי שהפסדנו, כולל:

  • גידול ביכולת הייצור. מספר פיתוחים הובילו לכך שבעקבות המהפכה התעשייתית אפשר היה לייצר יותר מוצרים בכמויות גדולות בהשוואה לייצור הידני מסורתי. הייצור גדל ויותר אנשים יכלו לגשת למוצרים חדשים שלפני כן לא היו זמינים עבורם.
  • עיור. בעקבות המהפכה התעשייתית החל מעבר לעיר בחיפוש אחר עבודה. השינוי יצר מעמד חדש, מעמד הפועלים ועל אף שבתחילה היו אתגרים רבים של תנאי מחייה בעייתיים, העיור הוביל לארגון חברתי חדש, צמיחה של התרבות והזדמנויות חדשות.
  • צמיחה כלכלית. העובדה שיותר מוצרים יוצרו הובילה באופן אוטומטי לקשרי מסחר, לצמיחה כלכלית ולהתפתחות של מגזרים חדשים כמו הבנקים שתפקידם היה לתמוך בשינוי. הצמיחה הכלכלית התבטאה גם ביכולת לרכוש לא רק את מה שצריך אלא גם מה שרוצים/ות.
  • שינוי הסדר החברתי. למהפכה התעשייתית יש חלק משמעותי בשינוי הסדר החברתי ובמעבר מחברה פיאודלית לחברה קפיטליסטית. השינוי פתח בפני יותר אנשים יותר הזדמנויות אשר לא היו קיימות לפני כן.

עכשיו, עם צמיחת ה-AI אנחנו נתקלים/ות (שוב) בעובדה שחלקנו כנראה נהפוך ״למיותרים/ות״ ושמחשב יוכל להחליף אותנו. ואם לא מספיק שמחשב כנראה יוכל להחליף אותנו, יכול מאד להיות שכלי חינמי לחלוטין יעשה את העבודה במקומנו וכל זאת בלי לבקש תגמול.

 

הטוב הרע והלא נורא

ChatGPT הוא לא כלי ה-AI הראשון בהגדרתו. ישנן שלל תוכנות שאמורות להפוך את החיים שלנו לקלים יותר על ידי כך שהן יוצרות עבורנו תוצרים שונים. למה כתבתי ״בהגדרתו״? כיוון שאנחנו יכולים/ות להתווכח מהו בעצם AI או Artificial Intelligence ובעברית בינה מלאכותית.

AI הוא כלי לבינה מלאכותית אשר אמור לדמות את החשיבה שלנו. אנחנו מסוגלים להמציא דברים, ליצור ומתבססים על ידע שרכשנו ממקורות שונים. היום, AI יכול לקחת את המידע שכבר קיים (שאנחנו אחראיים ליצירתו) וליצור ממנו תוצר חדש וזאת בהתאם לבקשה שלנו. אז מה טוב בו, מה רע ומה לא כל כך נורא?

הטוב שב- AI: הסיכוי

גוגל הוקמה בשנת 1998 ושינתה את האופן בו אנחנו צורכים מידע. הגישה למידע השתכללה כל הזמן הן במהירות בה ניתן להגיע לגישה והן באמינות שלו. אגב, את האמינות אנחנו אלה שיצרנו, בני אדם וחווה. עוד נקודה מעניינת שכדאי להביא בחשבון היא ש-5% מהשאילתות שעולות בגוגל הן שאילתות שעולות בפעם הראשונה.

הערכה (אישית בלבד) היא שהמידע שאנחנו נקבל יהיה עוד יותר מדויק. הוא יהיה ספציפי לשאלה שאנחנו מחפשים ולכן נוכל לקבל מענה בדיוק על פי הצורך שלנו. אנחנו כנראה נוכל להיחשף ליותר מידע, רעיונות והצעות שבסופו של דבר יפתחו לנו את החשיבה.

עוד נקודה טובה היא הסיכוי שניכנס ל״מערב פרוע״. לא כולם/ן אוהבים/ות את צמד המילים ״המערב הפרוע״ אך אם עד היום גוגל שלטה כמעט באופן מוחלט בדרך בה אנחנו מקבלים/ות את המידע שלנו, יכול להיות שעכשיו תהיה דרך חדשה = הזדמנויות חדשות.

אם דרך צריכת המידע תשתנה כל עולם קידום האתרים שהכרנו עשוי גם כן להשתנות. לא עוד חברות גדולות ש״שולטות״ במיקומים הגבוהים תודות לתקציבי קידום גדולים. יכול להיות שבקרוב יפתחו הזדמנויות קידום גם בפני חברות ועסקים קטנים שעד היום דשדשו בתוצאות החיפוש עד שלא הופיעו בכלל. כמו כל מהפכה, אם ChatGPT ודומותיו ישנו את חוקי המשחק, הכול עומד להיות פתוח.

 

והנה תגובתו של ChatGPT על החסרונות של AI

כתיבת מאמר בעזרת AI

 

הרע שב- AI: הסיכון

אם העולם שלנו באמת עומד להשתנות ללא היכר, יכול להיות שחלק מהמקצועות שאנחנו מכירים/ות יהפכו ללא רלוונטיים. אולי הם יהיו רלוונטיים בצורה שונה, אולי תהיה דרישה לפחות אנשי מקצוע וכך או אחרת, זה יכול להישמע מפחיד. כמובן, אני אגיד שתמיד תהיה דרישה לעובדים/ות טובים/ות, אך אי אפשר לדעת מה תהיה היקף הדרישה.

השינוי שכבר נכנס לחיינו דורש אימוץ של שיטות עבודה חדשות. נוכל להישאר עם השיטות הישנות אך עלינו להביא בחשבון שיכול להיות שאלו לא יהיו רלוונטיות. אפשר לדמות את זה לדפוס – עדיין מדפיסים עיתונים אך יותר א/נשים קוראים/ות את המידע באינטרנט ולא על דפים מודפסים.

ענף שלם של קידום אתרים עלול למצוא את עצמו בפני שינוי וסיכון משמעותי. אנחנו עוד לא יודעים/ות איך ייראו החיפושים העתידיים ואיך יגיעו אלינו תוצאות החיפוש. היום תוצאות החיפוש הניתנות לנו כלליות, הן לא מותאמות לנו באופן אישי ואנחנו כרגע לא יכולים לעשות חיפוש בתוך חיפוש (כלומר אנחנו לא מדייקים את החיפוש בתוך המנוע של גוגל כפי שאפשר כבר עכשיו לעשות עם ChatGPT). בעתיד יכול להיות שתוצאות החיפוש יתאימו בדיוק עבורנו, עבור האישיות שלנו ונוכל למקד אותן שוב ושוב.

לדוגמה: אם אני מוזמנת לחתונה יכול להיות שאחפש שמלה לחתונה. היום אקבל את התוצאות המקודמות ביותר, אורגנית וממומן. גוגל יציע לי לקנות בחנויות השונות ויכול להיות שיציע לי מאמר בסגנון: ״מוזמנת לחתונה: כך תמצאי את השמלה המושלמת לאירוע״.

בעתיד יכול להיות ש-AI יצליח לתת לי את התוצאה שמתאימה בדיוק עבורי. יכול להיות שהוא יציג לי מספר שמלות המתאימות למבנה הגוף שלי, בהתבסס על חיפושים קודמים שערכתי ואפילו בהתחשב במזג האוויר שצפוי להיות ביום האירוע. יכול להיות שהוא יכיר אותי מספיק כדי להציע לי בכלל מכנסיים וחולצה במקום שמלה…

מה זה אומר? זה אומר שעולם הקידום עשוי להשתנות ואפילו לעבור טלטלה כאשר לא יהיה עוד צורך ושימוש במאמרי SEO משוכפלים (שעושים ״מישמש״ מתכנים קיימים). לדעתי כבר היום אין ערך לתכנים שהם תוצר של מיזוג תכנים קיימים אך תכנים אלו עדיין מקדמים אתרים. יכול להיות שבעתיד לא יהיה להם מקום בכלל.

 

והנה תגובתו של ChatGPT על החסרונות של AI

האם אפשר לכתוב תוכן עם AI

 

הלא נורא

העולם התפתח וימשיך להתפתח. זה מה שקורה באופן טבעי ובסופו של דבר הכול באחריות המשתמש/ת. גם היום גוגל מציעה למשתמש/ת מידע אבל היא לא יכולה לקחת אחריות על בדיקה מעמיקה שלו. היא פועלת לדייק ככל האפשר את הדרך בה היא מציעה למשתמשים מידע (שכעל פי CNBC אמר ג׳ף דין מגוגל כי לחברה יש הרבה יותר ״סיכון מוניטין״ במתן מידע שגוי ולכן היא פועלת באופן שמרני יותר מסטארט-אפ קטן).

בסופו של דבר הכול באחריות המשתמש/ת ועלינו, בני האדם וחווה לקבוע כיצד אנחנו משתמשים/ות במידע וכיצד אנחנו משתמשים/ות בכלי AI. אם נוכל לקבל את כל המידע בקלות, אם נוכל לגרום ל-AI לכתוב, לצייר, לתכנת ולבצע פעולות נוספות עבורנו, מה שיישאר לנו לעשות הוא לחשוב.

בספר ״איך אנשים עשירים חושבים אחרת״ (במקור How Successful People Think) עולה בתחילה השאלה: ״מה הבעיה של בני האדם״ והתשובה אליה ״הם לא חושבים״ (תרגום עצמי). ההימור שלי היא שהתחרות שאנחנו עומדים/ות לחוות היא התחרות על החשיבה. AI לא יוכל לחשוב במקומנו, להמציא עבורנו וליצור משהו שלא מתבסס על דבר שכבר קיים. הוא יוכל לקחת חלקי מידע ממקורות שונים, לחבר ולעבד אותם למידע חדש, אך הוא לא יוכל ליצור מאפס.

המוח שלנו עדיין יותר מתוחכם מהמחשב. יש לנו מטען גנטי, חלומות, חוויות בין דוריות וישנו מטען היסטורי שנשמר אצלנו בגוף. את המטען הזה אי אפשר יהיה להחליף ללא נתונים. אנחנו יכולים/ות לחשוש מהשינויים ואולי אפילו כדאי שנחשוש, שנהיה עם אצבע על הדופק, נלמד מה כבר קיים ונעריך מה עשוי להיות ונחליט כיצד אנחנו עומדים/ות לפעול (כולל אולי: שינוי מקצוע, למידה לצורך יצירת יתרון תחרותי ועוד).

 

האם נוכל לסמוך על AI שיכתוב במקומנו? זה תלוי…

האם AI יחליף כותב תוכן

 

עולם התוכן משתנה, גם בעקבות ChatGPT

כבר מספר שנים שעולם התוכן עובר תהפוכות. העובדה ש- ChatGPT הפך בין רגע לפופולארי אינה מפתיעה וככל הנראה אחת הסיבות לכך היא העובדה שמדובר בקוד פתוח חינמי לכולם/ן. אבל עוד לפני ChatGPT היו פה תוכנות שהציעו לכתוב את התוכן במקומנו, כותבי/ות התוכן והן השתכללו עד שאפשר לראות אתרים שלמים מלאים בתכני AI ואלו מצליחים להתקדם במנוע החיפוש ואפילו להביא פרנסה לבעליהם.

העובדה שהגיע עוד כלי ובכלל, העובדה שהוא חינמי לכל המבקש, הופכת את כתיבת התוכן לעוד יותר פשוטה (בתנאי שנדע מה לחפש). האם זה אומר שלא יהיה עוד צורך בכותבי/ות תוכן? אני חושבת שהתשובה לכך היא שיהיה צורך אך שמקצוע הכתיבה ישתנה.

לא נצטרך עוד כותבי SEO (אבל רגע, יש פירוט)

יכול להיות שלא יהיה עוד צורך בכותבי SEO ואסביר למה הכוונה. גם היום אני נתקלת לא פעם במקדמי אתרים או בעלי אתרים שמחפשים/ות אחר כותבים/ות שיודעים לכתוב מאמרי קידום כשהדגש הוא על מילות המפתח. לא יהיה עוד צורך במאמרים שמיועדים רק לגוגל ושלא מחדשים דברים. יהיה צורך בתכנים מלאי ערך אשר מביאים ידע חדש, פתרונות ואפילו דעות אישיות.

אני חושבת שכבר עכשיו אין ממש צורך במאמרי קידום שהם רק לצורך קידום. אמנם בעברית מאמרים אלה עדיין יכולים לעשות את העבודה היטב אך באנגלית ברור שהערך צריך לבוא לפני הכול. הפער בין עברית ואנגלית נובע מהתחרות הקיימת, מספר החיפושים הכולל והיכולת של האלגוריתם של גוגל לנתח את התוכן. תוכן באנגלית חייב גם היום להיות ברמה גבוהה מאד אם אנחנו רוצים/ות להיות מדורגים/ות גבוה.

נצטרך לשפר את אופן איסוף המידע שלנו

עם השנים איסוף המידע מגוגל הפך לפשוט יותר. כל כך הרבה מאמרים שכבר נכתבו וכל מה שנותר לנו לעשות הוא לעשות חיפוש זריז ולכתוב מאמר. אם זה כל מה שאנחנו עושים/ות, באמת שאין כל סיבה שמכונה תעשה את זה במקומנו. זו בדיוק השיטה שיוצרת תכני ״מישמש״ שלא באמת מחדשים דבר.

הדרך הטובה ביותר לאסוף מידע ולכתוב היא לעבוד עם העסק, לפנות אל המומחים/ות, לגלות דברים שעוד לא נכתבו ולהביא מענה ספציפי ורלוונטי לכל שאילתה. הכתיבה תהיה מותאמת לעסק, ללקוחות ולצרכים האישיים שיעלו בתהליך המחקר. כתיבה על בסיס ניתוח מקרה, ראיונות ומחקרים היא לא רק הרבה יותר מדויקת אלא גם הרבה יותר מעניינת ומניעה לפעולה.

יהיה יותר מקום לתוכן פרסונלי

יכול להיות שמנוע החיפוש של גוגל לא ישתנה וש- ChatGPT יישאר אותו הדבר (לא סביר אבל יכול להיות). יכול להיות גם שבעתיד (הקרוב או רחוק) נתחיל לקבל תוכן פרסונלי, שמותאם לנו באופן אישי. אם ה- AI יכיר אותנו, הוא יוכל להתאים לנו את התוכן שהכי רלוונטי למי שאנחנו ומה שמעניין אותנו (כמו במקרה של השמלה לחתונה). אם זה יהיה המקרה, אנחנו נצטרך להתחיל לייצר יותר תוכן בדגש על פרסונליזציה.

כבר היום יש מקום להתאמה אישית. לכתוב על החברה או העסק, לשים את הסיפור במרכז, לדבר על ההתנהלות היום יומית ועל הפיתוחים החדשים. בעתיד יכול להיות שהפרסונליות תתייחס לא רק לעסק אלא גם לקהל (הלקוח הסופי) והתכנים שנכתוב יתחשבו בשאילתות ספציפיות. יכול להיות שצרכן/ית המידע י/תקבל בדיוק את התוכן המתאים לו/ה והתפקיד שלנו יהיה ליצור אותו מלכתחילה.

 

כתיבת תוכן עם בינה מלאכותית

 

מומחיות מהעתיד

אנחנו לא באמת יכולים/ות לדעת איך ייראה העתיד אבל אנחנו מקפידים/ות להיות עם אצבע על הדופק ותמיד להיות בפרונט של עולם התוכן. הכותבים/ות שלנו מביאים/ות מומחיות בנושאים שונים, יכולות כתיבה גבוהות, יצירתיות ואהבה גדולה לכל מה שקשור בתוכן.

אנחנו כותבים/ות בלוגים, קייס סטאדי, מצגות, ווייט פייפר, פוסטים לרשתות החברתיות, ניוזלטר, מנהלים רשתות חברתיות ומבצעים/ות קידום אתרים שמניע חברות קדימה. התוכן שנכתב מתבסס על שיטות חיפוש מתקדמות, ראיונות אישיים עם נושאי מפתח, דו״חות שהחברות מעבירות אלינו וזאת בהתאם לקהל היעד.

רוצים/ות שגם התוכן שלכם/ן ייראה נפלא? לחצו כאן וקבעו פגישת היכרות ביומן שלנו 😊

 

דיסקליימר:
צילומי המסך נלקחו מתוך
https://chat.openai.com/
התמונות במאמר נוצרו על ידי AI

אודותינו

הכותבים והכותבות של A-Z Content דוברים את שפת הכתיבה ברמת שפת אם.
הן נולדו אליה, חיות אותה ביום יום ומביאיות תשוקה עצומה למקצוע.
כל כותבת נבחרה בקפידה וכל אחת מביאה יכולות שונות לכתיבה.

מאמרים נוספים

עקוב/י אחרינו

כתוב/י לנו

Scroll to Top
דילוג לתוכן